Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2017

Ερμηνευτικά σχόλια στην Εικόνα της Γεννήσεως του Θεανθρώπου Χριστού




Στην Εικόνα της Γεννήσεως του Χριστού το σπηλαίο παρίσταται με τρίγωνο χρώματος μαύρο. Το μαύρο χρώμα συμβολίζει το σκοτάδι που ήταν βυθισμένη η ανθρωπότητα πριν την έλευση του Μεσσία Χριστού. Το Θείο Βρέφος είναι σπαργανωμένο με λευκά ιμάτια μέσα στη φάτνη και ακτινοβολεί. Μέσα στη σπηλιά ζεσταίνουν τον Κύριο το βόδι και το γαϊδουράκι, αυτά τα ζώα συμβολίζουν τους Εθνικούς και τους Ιουδαίους, που αγνοούσαν έως τώρα τον Λόγο του Θεού.Όλοι οι άνθρωποι αναμένουν με χαρά τον ερχομό Του, εκτός από τον βασιλιά Ηρώδη. Στο κέντρο της Αγιογραφίας εικονίζεται ξαπλωμένη η Θεοτόκος, έτσι δηλώνεται η σημαντικότητα του ρόλου Της στο σχέδιο της Θείας Οικονομίας. Η Παναγία φαίνεται κουρασμένη από τον τοκετό, κοιτά με πολύ σεβασμό τον νεογέννητο Κύριο της και Θεό της. Στο πάνω μέρος της βρίσκονται Άγγελοι, οι μισοί δοξολογούν τον μικρό Χριστό και οι άλλοι μισοί αναγγέλουν τη Γέννηση Του στους Ποιμένες. Στην εικόνα διακρίνονται οι Τρείς Μάγοι πεζοί ή με καμήλες, οδηγούμενοι από το Άστρο της Βηθλεέμ, για να προσκυνήσουν και να προσφέρουν τα δώρα τους, στον Μεσσία. Στα δεξιά, κάτω, της Εικόνας αγιογραφείται ο Δίκαιος Ιωσήφ σκεπτικός για όλα όσα συμβαίνουν στον στάβλο, δίπλα του, μεταμορφωμένος σε γερόντα, ο Διάβολος που προσπαθεί να του βάλει αμφιβολίες για την παρθενία της Θεοτόκου. Στα Ευαγγέλια δεν αναφέρεται πουθενά το πρώτο λουτρό του Κυρίου, όμως ο αγιογράφος το εικονίζει για να δείξει τις ανάγκες της ανθρώπινης φύσης Του.

4 σχόλια:

  1. Σας εύχομαι καλή και ευλογημένη χρονιά! Να είναι καλοτάξιδες οι "Θεολογικές Εξερευνήσεις". Καλή δύναμη΄!
    Μετά τιμής,
    π. Βασίλειος Γιαννακόπουλος (ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΑΡΧΟΝΤΑΡΙΚΙ).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΗΓΗ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή